Säsongen för att byta däck på bilen här, men många är i år extra osäkra på vad som gäller i samband med däckbyte. Här ger Trygg-Hansas motorexpert sina bästa tips.
Olycksrisken ökar när däcken på bilarna inte är anpassade efter väglaget. Det menar Trygg-Hansa som tagit fram egen statistik om att hundratals hjul lossnar på de svenska vägarna varje år som en direkt konsekvens av att hjulbultarna inte efterdras efter några mils körning.
För att hjälpa svenskarna till ett säkert däckbyte har Stefan Brala, motorexpert på Trygg-Hansa, sammanställt sina bästa tips, vilka vi på Onlineguiden vill dela med oss av.
Stefan Bralas tips när du ska byta däck på bilen
1. Kontrollera lufttrycket
Att du har rätt lufttryck i däcken sparar inte bara bränsle, utan påverkar också däckens livslängd. Kom också ihåg att anpassa lufttrycket efter hur mycket du lastar. Rätt lufttryck är också viktigt för att kunna hantera bilen rätt i en kritisk situation.
2. Lyft bilen rätt
Använd gärna garagedomkraft och pallbock, men innan du lyfter bilen ska du först kontrollera var bilens lyftpunkter sitter, du finner svaret i bilens instruktionsbok. Bilen måste stå helt plant med en växel ilagd och handbromsen åtdragen, innan du sätter igång arbetet.
3. Se till att däcken inte är för slitna
Mönsterdjupet på vinterdäck ska vara minst 3 millimeter, men av säkerhetsskäl bör det gärna vara mer. För sommardäcken räcker däremot ett mönsterdjup på 1,6 millimeter. Säkerställ även att däcken inte har så kallade torrsprickor eller andra synliga skador, då kan du tvingas byta dina däck trots bra mönsterdjup.
4. Sätt de bästa däcken bak
Oavsett om du har en fram- eller bakhjulsdriven bil bör de bästa däcken, med andra ord de som har störst mönsterdjup eller dubbutstick, sättas bak på bilen. Detta då det minskar risken för sladd när du svänger eller bromsar.
5. Är du osäker – anlita ett proffs
Om du är det minsta osäker på hur du byter däck eller inte har alla vanliga verktyg hemma bör du vända dig till en verkstad eller däckfirma. De kan även hjälpa dig med förvaring av däck.
6. Förvara däcken rätt
Om du förvarar däcken hemma, tänk på att undvika hög värme och solljus. Om däcken sitter på fälg ska de staplas eller hängas upp, medan lösa däck ska stå upp med slitbanan mot underlaget och helst roteras en gång i månaden.
7. Kom ihåg att efterdra hjulbultarna
Oavsett om du bytt däcken själv eller låtit någon annan göra det, är det av stor vikt att du efter några mils körning efterdrar hjulbultarna. Använd ett fälgkors eller gärna en momentnyckel, så att du inte drar för löst eller för hårt. Är du osäker är det alltid bäst att låta en verkstad göra jobbet.
Snabb fakta om vinterväglag och däck
Vinterväglag råder när man kan se snö, frost, snömodd eller is på vägen. Det är polisen som avgör om det är vinterväglag på platsen där man befinner sig.
Om vinterväglag råder ska bilen ha vinterdäck – med eller utan dubb – från 1 december till 31 mars. Dubbdäck får användas 1 oktober till 15 april, men vid vinterväglag kan de även användas annan tid.
I år, alltså 2020, har Transportstyrelsen har beslutat om ett generellt undantag från reglerna om dubbdäck. Undantaget innebär att datumet för när dubbdäcken ska tas av skjuts upp med två veckor, till den 30 april.
Många svenskar vet inte när man ska byta till sommardäck
Enligt en ny Norstat-undersökning, genomförd på uppdrag av Trygg-Hansa, vet inte fyra av tio svenskar (42 procent) mellan vilka datum bilen ska ha vinterdäck om det fortfarande är vinterväglag. Det kan medföra timslånga köer till däckbytarfirmor kring den 15 april, som är sista dagen man får använda dubbdäck om det inte är vinterväglag.
I år har Transportstyrelsen har beslutat om ett generellt undantag från reglerna om dubbdäck. Undantaget innebär att datumet för när dubbdäcken ska tas av skjuts upp med två veckor, till den 30 april.
Däckens mönsterdjup är extra viktigt
Vinterdäck på sommarhalvåret ökar olycksrisken då dessa inte är gjorda för att användas på sommarens väglag. Inför ett byte till sommardäck är det viktigt att kontrollera att däcken inte är för slitna. Sommardäck måste ha ett mönsterdjup på 1,6 millimeter för att inte utgöra en trafikfara.
– En av funktionerna mönstren i våra däck har är att förhindra vattenplaning på våt vägbana, vilket ju inte är ovanligt under den svenska våren och sommaren. Om man har för litet mönsterdjup kan vattenplaning ske även i låga hastigheter, säger Stefan Brala, motorexpert på Trygg-Hansa.
Kom med andra ord ihåg att kolla mönsterdjupet när du ska byta däck på bilen.
Kom ihåg: Efterdra hjulbultarna
Det är viktigt att inte glömma bort att efterdra hjulbultarna cirka fem till tio mils körning efter däckbytet.
Enligt siffror från Trygg-Hansa lossnar uppskattningsvis 100–150 hjul varje år på bolagets försäkrade personbilar, vilket kan vara livsfarligt om det exempelvis sker i hög fart på en motorväg.
– Att efterdra hjulbultarna är väldigt viktigt, oavsett om man själv har bytt däcken eller om man tagit hjälp av en verkstad. Det är enkelt och behöver bara göras en gång med hjälp av ett fälgkors eller ännu bättre med en momentnyckel. Är man osäker på hur man gör kan man alltid kontakta en verkstad, säger Stefan Brala.