Behöver du ett CRM-system för ditt företag? Hur väljer du i så fall rätt system? Det finns många olika CRM-system på marknaden och det kan vara svårt att avgöra vilket som är rätt för ditt företag.
I den här artikeln kommer vi att diskutera de tre huvudtyperna av CRM-system och hur du väljer det bästa för ditt företag. Vi kommer också att ge några tips om hur du kan komma igång med ditt nya CRM-system.
Innehåll/genvägar:
- Vad är ett CRM-system och vad gör det för företag?
- De tre huvudtyperna av CRM-system
- Exempel på CRM-system
- Hur du väljer det bästa CRM-systemet för ditt företag
- Tips för att komma igång med ditt nya CRM-system
Vad är ett CRM-system och vad gör det för företag?
Ett CRM-system, eller system för hantering av kundrelationer, är en programvara som hjälper företag att hantera sina kundrelationer. Det gör det möjligt för företag att spåra kundinteraktioner, lagra kunddata och dela denna information med kollegor.
I takt med utbyggnaden av 5G, utvecklingen inom Internet of Things och den allmänna ökningen av digital konsumtion finns det stora fördelar för framtiden med ett bra CRM-system.
Ett CRM-system kan hjälpa företag att växa genom att hjälpa dem att bättre förstå sina kunder och genom att tillhandahålla en central plats för att lagra kunddata.
Det finns tre huvudtyper av CRM-system: samarbetssystem, analytiska system och operativa system. Låt oss ta en närmare titt på var och en av dem.
De tre huvudtyperna av CRM-system
- CRM-system för samarbete gör det möjligt för företag att dela information med kollegor och arbeta tillsammans för att hantera kundrelationer. Dessa system är bäst för företag som har flera platser eller ett stort säljteam.
- Analytiska CRM-system gör det möjligt för företag att spåra och analysera kunddata för att bättre förstå kundernas behov. Den här typen av system är bäst för företag som vill förbättra sina marknadsföringsinsatser eller som säljer produkter eller tjänster till andra företag.
- Operativa CRM-system kombinerar funktionerna hos både samarbets- och analyssystem. Dessa typer av CRM-system är bäst för företag som har en stor kundbas och som behöver hålla reda på många olika kundinteraktioner.
Exempel på CRM-system
Låt oss ta en titt på några vanliga program för CRM.
Salesforce
Salesforce är ett populärt CRM-system som gör det möjligt för företag att hantera sina kundrelationer. Det är ett molnbaserat system som kan nås från vilken enhet som helst, och det erbjuder en mängd olika funktioner, bland annat:
- Kontakthantering
- Försäljningsspårning
- Hantering av leads
Oracle CX Cloud
Oracle Customer Experience Cloud (Oracle CX Cloud) är en serie av molnbaserade verktyg för hantering av kundrelationer, försäljning, marknadsföring, kundservice, e-handel och andra verktyg, såsom verktyg för konfigurering, pris och offerering.
HubSpot CRM
HubSpots kostnadsfria CRM hjälper dig att växa ditt företag med försäljnings-, marknadsförings- och serviceverktyg. Om du vill utöka användandet finns flera premiumfunktioner tillgängliga.
HubSpot är ett bra CRM-val av två skäl:
- De har en omfattande gratisutgåva som överträffar de flesta betalda CRM:er på marknaden.
- Du kan använda HubSpot i flera olika skepnader. Dina marknadsförings-, försäljnings- och kundtjänstteam kan alla använda samma system, men på olika sätt.
HubSpot är ett bra alternativ för nästan alla företag där ute. Om ni är vana vid att använda Zoom eller Teams kommer implementationen av HubSpot att vara en baggis.
Så här väljer du det bästa CRM-systemet för ditt företag
Det finns ingen standardmetod som passar alla när det gäller att välja ett CRM-system. Det bästa sättet att välja ett CRM-system är att fastställa vad ditt företag behöver och sedan hitta ett system som passar dessa behov.
Om du till exempel har många olika platser eller kontor kanske du vill använda ett CRM-system för samarbete så att alla dina anställda kan dela information med varandra och samarbeta om kundrelationer.
Om du vill förbättra dina marknadsföringsinsatser kan du använda ett analytiskt CRM-system .
När du väljer ett CRM-system är det viktigt att du tar hänsyn till hur stort ditt företag är och hur många kunder du har. Du måste också tänka på vilken typ av information du vill att systemet ska lagra.
Vill du till exempel att systemet endast ska lagra kontaktinformation om kunden, eller vill du att det ska lagra detaljerad information om varje interaktion med kunden?
När du har fastställt vad ditt företag behöver kan du ta en titt på några av de olika CRM-system som finns på marknaden och hitta ett som passar dessa behov. Du kanske också vill överväga att anlita en expert som kan hjälpa dig att välja rätt system för ditt företag.
Tips för att komma igång med ditt nya CRM-system
När du först börjar använda ett CRM-system kan det vara överväldigande och förvirrande. Här är några tips som gör övergången lättare.
Tips 1: Se till att alla dina anställda förstår hur systemet ska användas och att de har tillgång till utbildning eller onlinekurser vid behov. Det här är samma sak som när det gäller hållbar marknadsföring, det gäller att ta det steg för steg.
Tips2: Skapa en plan för hur du ska använda systemet och konfigurera företagets databas. Bestäm till exempel vilken information du vill registrera om varje kund och skapa fält i systemet för att lagra dessa uppgifter. Du kanske också vill tänka på att tilldela uppgifter eller projekt till anställda som använder CRM-systemet så att de kan bättre förstå hur den ska användas.
Tips 3: Börja använda systemet så snart som möjligt och vänta inte tills alla dina uppgifter är inlagda i systemet. Ju tidigare du börjar använda systemet, desto mer nytta får du av det.
Tips 4: Följ upp hur väl CRM-systemet fungerar för ditt företag och gör ändringar vid behov. Var inte rädd för att be om hjälp om du behöver det. Är ni av behov av en större utbildning kan det vara värt att planera en konferens eller boka en talare för att få externt perspektiv.
Tips 5: Ta reda på vad andra företag använder och lär dig av deras erfarenheter. Du kan också hitta en mentor som har använt CRM-system tidigare och ställa frågor om hur de använder systemet, vad som fungerar bra och vad som fungerar mindre bra.
Ett CRM-system är ett viktigt verktyg för företag av alla storlekar. Genom att välja rätt system och använda det effektivt kan du förbättra dina kundrelationer och utveckla ditt företag.