10 tips: Så lyckas du med hemarbete

Arbetslivet ter sig annorlunda i år. Här följer därför 10 tips vid hemarbete för att göra dagarna effektiva.

För många med kontorsjobb har corona inneburit att vara kvar hemma för att arbeta på distans. Här följer en guide som avslutas med 10 tips vid hemarbete, från Länsförsäkringars hälsostrateg Kristina Ström Olsson.

Tips vid hemarbete

Ofta är återgången i arbete efter semesterledigheten förknippad med en liten uppförsbacke.

– Det kan vara hälsosamt att skynda litet långsamt och skapa en strukturerad arbetsdag. Inte gå upp i varv, utan behålla lugnet samtidigt som hjulen drar i gång, säger Kristina Ström Olsson, hälsostrateg på Länsförsäkringar.

Hon fortsätter:

– Fortsatt distansarbete kan innebära ökade möjligheter till ett hälsosamt arbetsliv med större värden än tidigare. Men här finns också utmaningar med arbetsmiljö, effektivitet, psykisk ohälsa och känslan av ensamhet. Den sociala samvaron som återgången efter semester tidigare inneburit måste vi nu få till på nya sätt, men inte glömma bort!

Ensamhet är ett stort problem vid hemarbete

För många innebär det en oro och anspänning att inte veta vad som ska ske eller hur hösten ska arta sig.

Både Världshälsoorganisationen WHO och Centrum för epidemiologi och samhällsmedicin befarar en ökad psykisk ohälsa hos människor i spåren av coronapandemin.

En nyligen genomförd Ipsos-undersökning på uppdrag av DN visar att 51 procent av respondenterna anser att det mest negativa med distansarbetet är ensamheten och avsaknaden av kollegor.

– Med en situation i samhället där många företagare upplevt en kraftig nedgång i verksamheten och där riskerna för ökad psykisk ohälsa är stora, bedömer vi att ett antal faktorer behöver komma på plats för att säkra hälsa och sysselsättning, säger Kristina Ström Olsson.

– Det behövs tydliga förutsättningar för företagare gällande de så kallade stödpaketen under coronakrisen men även tydliga hänvisningar vart företagarna kan vända sig för att få stöd i arbetsmiljöarbetet, till exempel Arbetsmiljöverket och andra oberoende expertstöd,

Att hitta en arbetsrutin är A och O

Arbetsgivaren har ett långtgående ansvar att främja en hälsosam arbetsmiljö oavsett arbete på arbetsplatsen eller på distans.

För den som drabbas av psykisk ohälsa finns hjälp att få via arbetsgivaren, via annat oberoende expertstöd som sjukvårdsförsäkring eller företagshälsovård, eller direkt via vården.

– Nära dialog, med minst ett personligt samtal i veckan mellan chef och varje medarbetare kan vara en hälsofrämjande faktor. Men vi får inte glömma det egna ansvaret för arbetsmiljö och hälsa.

– Det kan vara att hitta en arbetsrutin som fungerar både för sig själv och för arbetsgivaren och kollegor. Och att ta hand om sin fysiska hälsa och välmående, avslutar Kristina Ström Olsson.

10 tips vid hemarbete

1. Ha kontakt med dina kollegor

För både arbetsgivare och medarbetare gäller att vi behöver ”se” varandra – oavsett om det sker via digitala kanaler eller vid fysiska ”corona-säkra” möten.

Vi människor är levande varelser med känslor. Vi behöver uppskattning och uppmärksamhet – både du och dina kollegor.

2. Byt kläder

Hoppa ur pyjamasen och gå istället i kläder för jobbrollen.

Att byta om underlättar struktur under arbetsdagen och kan fungera som en ”tell” och för betingning, likt Pavlovs hundar.

3. Gör ett schema

Bestäm vilket klockslag eller efter vilken arbetsuppgift du ska äta lunch träna eller liknande.

Tänk på att bara för att du gjort ett schema så behöver du inte följa schemat, men det är bra att ha en plan att kunna avvika från.

4. Ta en promenad

En fördel med arbete hemifrån är tidsvinsten av att slippa resa till och från jobbet. Använd den tiden som du sparar på resor till och från jobbet till att komma ut och få lite frisk luft.

Ägna en liten stund på vägen tillbaka att fundera igenom vad dina prioriteringar är för dagen. Återigen – ett schema är ingen dum idé.

5. Tänk på vad du äter

Kommer du på dig själv då och då att gräva i skafferiet? Är russin eller en torr knäckemacka plötsligt något du har i munnen?

Ät inte bara för att du är uttråkad. Ät ordentligt istället.

Ta vara på tiden hemma och unna dig måltider med näringsrikt innehåll.

6. Fokusera på ergonomin

Det kan vara svårt att hitta en ergonomisk och funktionell arbetsplats i hemmet, men en sak är säker – det är inte halvliggandes i soffan.

Försök att variera plats och position.

Investera i ett ståbord som går att justera om du tror att hemmaarbete är något du kommer fortsätta med under en längre tid.

Att sitta på en balansboll är också ett bra tips.

7. Gå på rast

Ta fasta på samma råd som gäller vid arbete på kontoret – planera, prioritera, ta pauser minst varje timme.

Det faktiskt kan vara en bra investering arbetsmässigt att spela TV-spel en kvart eller surfa in på YouTube och se din favoritsketch från back in the days.

Låt hjärnan koppla av ibland. Gå på rast; fysiskt och mentalt.

8. Kommunikation, kommunikation, kommunikation

Det bästa sättet att skapa dålig stämning och svaga resultat är att kommunicera dåligt internt. Gör inte det.

Låt andra veta vad du vill ha gjort och vad du själv gör. Ta inte saker för givet; det riskerar att bli missförstånd.

Stäm av med eventuell chef och arbetsgrupp så att det finns en tydlig arbetsplan och spelregler för kommunikation och tillgänglighet.

9. Håll ihop

Se till att ha kontakt via telefon, videomöte, mejl och promenadmöten med kollegor, samarbetspartners eller nätverksgrupper.

Det förhindrar ensamhetskänsla och ökar aktivitetsnivån. Att behålla team-känslan främjar även kreativitet och driver utvecklingen i verksamheten.

10. ”Stäng” dagen

När du avslutar dagens arbetspass, lägg cirka tio minuter på att planera och prioritera för morgondagen. På så sätt kommer du snabbare igång nästa dag och kan lättare hålla fokus. Det gör också att du lättare kan koppla av.

Lästips: