Vill du veta hur du kan tjäna pengar genom passiv inkomst? Affiliatemarknadsföring (affiliate marketing) är ett utmärkt sätt att göra just det!
I den här artikeln kommer vi att diskutera vad affiliate marketing är, processen för att bli affiliatemarknadsförare och fördelarna med att göra det. Vi kommer också att ge några tips om hur man kommer igång med denna typ av marknadsföring.
Passiva inkomster kan vara ett utmärkt sätt att tjäna extra pengar medan du arbetar med andra projekt eller helt enkelt tar en paus. Om du letar efter ett sätt att tjäna lite extra pengar kan affiliatemarknadsföring vara något för dig, häng med!
Innehåll/genvägar:
- Vad är affiliatemarknadsföring (affiliate marketing)?
- Hur börjar man med affiliate marketing?
- Fördelar med att bli affiliate
- Tips för att börja med affiliatemarknadsföring
- Exempel på nischer för affiliate marketing i Sverige
Vad är affiliatemarknadsföring (affiliate marketing)?
Affiliatemarknadsföring är en process där man tjänar en provision genom att marknadsföra en annan persons eller ett annat företags produkter.
Konkret innebär affiliate marketing att du placerar annonslänkar till produkter som finns att köpa i en e-handel. När dina besökare klickat på en länk kommer de till den ”riktiga” webbshoppen, och om de gör ett köp där så får du som affiliate en provision (några %) av köpebeloppet.
Konsumentens pris påverkas inte av affiliatemarknadsföring, utan du som affiliate får en del av webbshoppens vinst.
Hur börjar man med affiliate marketing?
För att bli affiliate måste du hitta en produkt som du gillar och brinner för. När du har hittat en produkt letar du efter företag som erbjuder affiliateprogram och anmäler dig. De flesta företag har onlineansökningar som är lätta att fylla i.
Här är fem affiliatenätverk som är vanliga i Sverige:
- Adtraction
- Tradedoubler
- Adrecord
- Awin
- Adservice
Här kommer några tips för dig som vill börja med affiliate.
1. Välj en nisch
Börja med att välja ett område att skriva om. Det bör vara något du är intresserad av, men du behöver inte vara en färdig expert.
Det underlättar om den nisch du väljer för affiliate marketing har låg konkurrens. Det kan du se om du googlar frågor på det ämnet och får ”dåliga” svar från sidor som just nu rankar på Google för det du sökte på.
Förutom att studera konkurrensen innan du väljer ämne så ska du också besöka affiliateföretagen och se så att det finns annonsörer som erbjuder affiliatelänkar.
Det är bra om det finns flera olika företag som erbjuder affiliatesamarbeten inom din nisch. Då kan du till exempel starta en jämförelsesajt som ställer de olika varumärken och deras tjänster mot varandra.
Det här leder oss också in på ett annat tips, nämligen att tillföra riktigt värde till de som ska besöka din hemsida. Då ökar chansen att de konverterar till leads, det vill säga klickar på dina affiliatelänkar och gör ett köp eller en beställning.
I slutet av den här artikeln hittar du en lista med förslag och exempel på nischer inom affiliate marketing.
2. Börja skriv!
Om du söker runt på affiliatetips kommer du inte se det här tipset så här högt upp i listan över goda råd.
Min erfarenhet är att det som särskiljer framgångsrika affiliatemarknadsförare (från de som inte lyckas) är viljan att producera texter och innehåll.
Det är enkelt att lyckas med affiliate marketing. Det är bara att skriva mycket och bra innehåll under lång tid. Problemet är att väldigt många inte har tålamodet utan ger upp för tidigt.
Därför är ett av mina första tips att börja skriva, redan innan du registrerar din hemsida. Testa dig fram med ett par artiklar och guider för att se om det här är något för dig.
Genom att skriva blir du mer bekant med den nisch du funderar på och du får också en känsla för om det finns tillräckligt många teman att behandla. En framgångsrik hemsida eller blogg måste innehåll minst 50 st artiklar eller sidor, gärna mer än det dubbla.
Skriv en artikel på 600 eller 1000 ord för att få en känsla för ämnet. Lista därefter fler rubriker inom samma nisch och se om du kommer upp i en 20-30 stycken. Kan du hitta på så många idéer till artiklar är du något på spåren.
Bonustips: Försök att sökordsoptimera dina artiklar redan från början. Men bli inte avskräckt om du inte kan. Det viktigaste är att skriva många artiklar av häg kvalitet, optimera kan man alltid göra efter hand och lära sig senare.
3. Registrera en domän (webbadress)
Du kan starta din affiliateresa på en gratis domän, till exempel en underdomän till wordpress.com eller blogspot.com, men ganska snart kommer du inse att det ser mer proffsigt ut med en riktig domän.
Det finns flera webbhotell som erbjudern den här tjänsten. Jag själv använder mig av Loopia och jag har också använt One, men som sagt, det är bara att googla runt så kommer du hitta olika alternativ.
Ett tips när du ska välja domännamn är att tänka stort, snarare än att försöka hitta en adress som matchar exakt den produkt du vill skriva om. Istället för en domän som heter bästastudsmatta.se kanske du ska välja hemmalekar.se, som blir en hemsida som skriver om allt från studsmattor och lekstugor till basketkorgar och darttavlor.
Många framgångsrika affiliates, som skapat passiva inkomster, driver varumärken snarare än nischade hemsidor.
Mer om varumärken lite senare i den här artiklen.
OBS! När denna artikel författades var ovan endast exempel. Saker och ting kan ha förändrats sedan dess.
4. Skapa content (skriv artiklar och guider)
När du har satt upp en basic hemsida (ett start-tema från WordPress duger gott) är det dags att börja publicera innehåll. Om du följer de här tipsen har du minst en artikel att lägga upp på din nya sajt, nämligen den du skrev i punkt 2.
Vilket innehåll du ska skriva, hur många artiklar som krävs för att lyckas och generellt vilket content som konverterar bäst beror på din nisch, konkurrenterna och hur du vill bygga din sajt.
Eftersom den här artikeln bara syftar till att introducera affiliate marketing översiktligt så kommer jag inte gå in här på hur en bra affiliatetext ska vara upplagd, men förhoppningsvis kan jag komplettera denna guide med en sådan artikel inom kort.
Dock vill jag säga något om bilder.
Varje artikel eller undersida du skapar bör ha en egen bild. Bilder gör det trevligare för besökare som trots allt ska spendera lite tid på din hemsida, och som du vill gärna ska klicka runt och läsa flera artiklar.
Mitt första tips när det kommer till bilder är att det absolut bästa är att ta egna bilder. Då äger du rättigheterna och du kan sätta din egen ”ton” på hemsidans alla artiklar och guider.
Tyvärr är det inte alltid man kan fotografera hur mycket som helst på egen hand. Om du till exempel har en sajt om studsmattor kan det bli tråkigt om du publicerar hundra bilder på samma studsmatta, men från olika vinklar.
Tips nummer två är därför att använda tjänster som till exempel Pixabay. Där kan du hitta royalty-fria bilder, det vill säga foton och figurer som kan användas ”gratis”. Se dock till att kolla vilka rättigheter som gäller för varje bild du laddar ner. Det kan skilja sig åt, och det är inte säkert att den verkliga fotografen är den person som laddade upp bilderna där. Det vill säga fotografen äger fortfarande rättigheterna.
Min erfarenhet är att Pixabay fungerar helt okej. Det blir inte alltid de roligate bilderna, men det är ändå en start.
Om du googlar runt lite kring ”royalty free images for blog post” hittar du fler liknande hemsidor och tjänster.
Tips nummer tre när det kommer till bilder – som kanske borde varit tips nummer två egentligen – är att köpa loss bilder från Shutterstock, iStock Photos eller liknande. Det här alternativet kostar en del pengar, men kan absolut vara värt det om du vill vara säker på att du publicerar bra bilder.
Sammanfattningsvis när det kommer till bilder kan man säga att du alltid ska ha telefonen redo för att samla på dig egna bilder till din egen bildbank.
5. Lägg in affiliatelänkar
Reklamlänkar som du tjänar pengar på (när besökaren klickat och gör ett köp hos e-handeln du samarbetar med) får du från affiliateföretagen.
När du skapat ett konto hos dem, till exempel Adtraction eller Adrecord, ska du registrera din hemsida där. Vad som händer då är att deras personal går in på din sajt och kikar så att den ser reko ut, helt enkelt kvalitetsgranskar och godkänner.
Därefter, alltså efter någon dag, får du tillgång till olika program hos Annonsörer hos affiliateplattformen. Dessa program ansöker du till igen, till exempel Björn Borg för att promota underkläder och sportkläder, och därefter går annonsörens personal igenom din sajt för att kvalitetskolla så att deras varumärke tjänar på att synas hos dig.
Den här processen kan ta ytterligare någon dag, men den kansk också gå automatiskt på några minuter.
När du ansökt om flera olika program och blivit godkänd av annonsörerna så får du tillgång till deras affiliatelänkar. I många fall kan du också exportera produkter från affiliateprogrammet direkt till din hemsida, men det är överkurs och något för en annan artikel.
Stöter du på problem är affiliateföretagens personal och kundservice i regel mycket hjälpsamma. De tjänar ju trots allt pengar när du tjänar pengar, så de är måna om att hjälpa dig med att komma igång med affiliate marketing på bästa sätt.
Rent praktist kopierar du sedan affiliatelänkarna och klistrar in dem i dina artiklar som externa länkar. Du kan välja själv om det ska vara vanliga tetlänkar, eller om du vill ha banners, knappar eller pop-up:er. Allt beror på hur du vill bygga din sajt och ditt varumärke.
Bonustips: Tapetsera inte din sajt med affiliatelänkar överallt. Tänk på att din hemsida ska vara en bra miljö utifrån besöksperspektivet. Ställ inte in sådant som du vet att du själv hade stört dig på om du besökte sidan.
6. Lägg till Google Analytics och Google Search Console
Det finns två verktyg som du behöver ”installera” på din hemsida när du skapar den. Om du använder WordPress hittar du dem enkelt genom tillägget (plug-in:et) som heter Google Site Kit.
- Google Analytics hjälper dig att se vilka artiklar och sidor dina besökare går till, var de kommer från och liknande.
- Google Search Console visar hur din hemsida rankar på Google, vilka sökord som folk använder och mycket mer.
Bägge verktygen är gratis. De installeras genom att lägga till en html-kod i din header på hemsidan. Vet du inte hur man gör finns många guider på YouTube, men även instruktioner om du loggar in på ditt Google-konto (vilket du behöver ha).
Personligen brukar jag lägga till både Analytics och Search Console direkt då jag ordnat domänen. Jag brukar lägga till affiliatelänkarna (från steg 5) senare, främst eftersom det ändå inte är så mycket trafik i början.
7. Lägg till Google Ads
Du har hittat till den här artikeln för att du vill börja med affiliate marketing, men jag tycker ändå det är en god idé att nämna Google Ads, alltså Googles eget annonsnätverk.
Genom att ansluta din hemsida till Google Ads, vilket du gör på ungefär samma sätt som med Analytics och Search Console (du kan använda tillägget Google Site Kit om du har WordPress), kan du visa automatiska annonser på din sajt.
Annonserna sätts in av Google och anpassas så att formatet blir rätt och riktigt. Företage
Google Ads är med andra ord ett ypperligt sätt att skapa passiv inkomst på, precis som affiliate marketing.
När du haft din sajt uppe ett tag (1 år eller mer) kan du jämföra intäkterna mellan affiliateprogrammen och annonserna från Google. Om inte annonserna ger tillrckligt med pengar kan du ta bort dem, vem gillar inte en ”ren” sajt utan banners?
Det kan dock vara så att du tjänar mer på Google-annonser än på affiliatelänkar. Jag har själv stött på det här och då gjort om hemsidan till en ”infosajt” (engelska: ”info site”).
En informationssajt är helt enkelt en hemsida med många tidlösa artiklar; texter som hjälper besökarna att hitta information, mot att de tittar på Googles reklamannonser.
På sätt och vis kan man säga att den här artikeln du just nu läser här på Onlineguiden är en ”info post”. Du får information, och jag som skriver tjänar (kanske) några kronor på att du och andra besökare ser banners och annonser.
Tricket med infosajter är, precis som med affiliatesajter, att skapa bra innehåll. Helt enkelt skriva artiklar som tillför värde till besökaren (kunskap, information, spaningar eller något liknande).
8. Designa din hemsida
Något jag kanske är tjatig om, men som jag verkligen vill understryka, är att du inte kommer bli framgångsrik inom affiliate marketing genom att ha en snygg hemsida eller hänga i Google Analytics-appen dygnet runt. Nej, du kommer lyckas om du producerar (skriver) mycket och bra innehåll (artiklar och sidor).
Fixa färg och form på din affiliatesajt kan du göra sent i processen – eller aldrig!
Faktum är att du kan publicera artiklar och undersidor i ett halvår (eller mer) innan design är en större faktor för hur din hemsida konverterar ”besökare” till ”kunder”. Du kommer sannolikt inte ha så mycket trafik till sajten ändå under de första veckorna/månaderna.
Fokusera på din innehållsplan och att skriva (till exempel en artikel om dagen i en månad).
Men okej, några tips om design för din första affiliatesajt:
- När du börjar, gör inte hemsidan allt för ”fancy”, med en massa tillägg (plug-ins) och konstiga färger. Tråkigt är ofta bra till en början.
- Håll det enkelt och avskalat så kommer Googles ”spindlar” att hitta dig och indexera sidan (göra så att den rankar i sökmotorn). En enkel hemsida är oftast en snabb hemsida. Och snabbt är bra på Internet.
- Konkret innebär det här att du kan välja ett standardtema från WordPress när du registrerar din domän. Jag brukar använda Astra, men tycker också att OnePress fungerar bra både för dator och mobilen.
- Därefter kan du lägga fokus på design och ditt varumärke. Beställ en logotyp från till exempel Fiverr, eller gör en egen i Paint, kanske med hjälp av en figur du köper loss billigt från The Noun Project eller någon liknande tjänst?
- Har du en produktsajt, där du till exempel installerat Datafeedr eller liknande, då kan ett tema som Storefront vara bra. Men jag ska ärligt säga att jag utgår från Astra även på många av de produktsajter jag.
Det finns mycket att säga om hur man designar en bra hemsida, men det var några av mina tips till dig som nybörjare på affiliate marketing.
Jag önskar jag själv hade fått läsa det här innan jag började. Det var mycket tid jag spenderade på att hitta ”den perfekta layouten”, som jag istället kunde lagt på att skriva artiklar. Därefter, när jag hade haft 50-100 artiklar, då kunde jag fokuserat på design, färger och bildmanér.
9. Skapa ett nyhetsbrev
När du publicerat en hel rad artiklar och ser att trafiken börjar komma in (vilket du ser i Google Analytics) är det dags att ”fånga in” de mest intresserade besökarna till ett nyhetsbrev.
Skapa ett gratis konto hos Mailchimp, GetANewsletter eller någon annan tjänst för e-postmarknadsföring och lägg till prenumerationsformulär och -knappar på din hemsida.
Du behöver inte skicka nyhetsbrev på en gång, utan kan vänta tills du samlat på dig en ordentlig lista med e-postadresser. De kan komma väl till pass senare i din affiliateresa.
10. Bli aktiv i sociala medier
Om du har tid och möjlighet kan det vara en bra idé att skapa konton i sociala medier, förslagsvis med samma namn som din hemsida.
Kontona behöver inte vara superaktiva, men de ger en viss kredabilitet till sajten och ditt varumärke. Helt enkelt visar att sajten är ”på riktigt” och trovärdig.
I sociala medier kan du även använda en del affiliatelänkar i inlägg och liknande. Tänk dock på att även här reklammärka inläggen så att följarna förstår att det är reklam.
Ta också en extra titt i affiliateprogrammet så att annonsören du ska göra reklam för tillåter marknadsföring i sociala medier (eller i nyhetsbrev). Det skiljer ofta mellan olika program.
Bonustips: Kommentera andra bloggposter, till exempel via en plattform som Disqus.
11. Optimera dina gamla artiklar
När du kommit en bit, det vill säga skrivit många artiklar och sidor på din sajt, då kan du gå tillbaka och sökordsoptimera gamla artiklar.
Sökordsoptimering (SEO) är något som utvecklas hela tiden, även om grunderna är evigt relevanta. Försök därför att följa Googles experter för att se när stora uppdateringar sker, och om de innebär något för dig.
12. Räkna pengarna som strömmar in
Så där ja! Det var en snabbgenomgång för hur man kommer igång som affiliate.
Logga in lite då och då på dina affiliatenätverk för att se vilka kampanjer som går bäst just nu. Då kan du också få en känsla för om det är vissa ämnen som du borde skiva mer eller mindre om, helt enkelt se vad som konverterar bäst.
Och vem vet, kanske får du fler idéer på nya nischer att skapa sajter inom?
Fördelar med att bli affiliate
Det finns flera fördelar med att bli affiliate, bland annat:
- Du behöver inte skapa eller producera produkten som du marknadsför. Du står ”bara” för marknadsföringen.
- Ingen frakt eller lagring krävs. Det tar annonsörerna du samarbetar med hand om.
- Du kan börja tjäna pengar från dag 1. Så fort du lagt in affiliatelänkar är du good to go!
- Uppstartskostnaden är låg. Du behöver i princip bara en domän och gratis WordPress-tema för att komma igång.
- Arbetstiderna är minst sagt flexibla. Du bestämmer själv när du arbetar.
- Man lär sig saker. En av de roligaste grejerna med affiliate marketing är att du hela tiden kommer utvecklas och lära dig mer saker, allt för att kunna hjälpa andra att göra bra val på nätet.
Hur mycket kan jag tjäna?
Detta varierar beroende på vilka produkter du marknadsför och hur framgångsrik din marknadsföring är. Men många människor kan få en bra passiv inkomst från affiliate-marknadsföring som överstiger deras vanliga månadslön.
Kom dock ihåg att du kan behöva bolagisera din hemsida eller dina sajter för att maximera intäkterna, särskilt om du planerar att sälja något av projekten du jobbat med.
Lyckas du skapa en riktigt framgångsrik hemsida kan du sälja den vidare. Marknaden för site-flippening är växande och man kan få betalt uppemot 30 gånger månadsinkomsten för en bra affiliatesajt. Det här betyder att om sajten tjänar 1000 kronor per månad i snitt över en längre period kan du sälja den för 30 000 kr.
Tips för att komma igång med affiliatemarknadsföring
Nu när du vet vad affiliatemarknadsföring är och hur man blir affiliate, kommer här några tips om hur du kan komma igång:
Välj en nisch som intresserar dig
Det tar uppemot 6 månader för bra sökordsoptimering (SEO) att ge resultat, och du kommer producera många texter på det ämne du väljer. Välj därför något du tycker om.
Gör din research och gå in 100% för uppgiftern
Lär dig så mycket du kan om produkten och företaget bakom den. Beställ riktiga produkter och testa. Mejla eller ring företag, spela in videoklipp och skapa riktigt bra content som verkligen hjälper besökaren att hitta rätt. Först då kommer du bli ordentligt belönad.
Skapa ett varumärke, inte ”bara” en hemsida
En webbplats eller blogg som är dedikerad till din nisch är bra, men ännu bättre är det om hemsidan också handlar om närliggande saker. Om du till exempel vill promta högtalare och mikrofoner kan hemsidan handla om musik, poddar eller ljudböcker.
Skriv användbara och informativa recensioner av produkten
Återigen, var ärlig och genuin. Lyft fram både fördelar och nackdelar som konsumenten bör känna till.
Bra bilder gör stor skillnad
Se till att du har bilder av god kvalitet som följer med dina inlägg. En snygg sajt med bra content (inte bara text) rankar bättre på Google och får dina besökare att självmant komma tillbaka.
Placera länkar strategiskt
Visst kan det vara lockande att strössla sajten med knappar och pop-up:er, men tänk på ditt varumärke. Utgå från besökarens perspektiv.
Inkludera länkar till produkten på din webbplats eller blogg samt i inlägg i sociala medier där det är relevant. Det räcker med en (1) välplacerad länk för att ett klick ska bli till, och ett avslut (köp) är nära.
Exempel på nischer för affiliate marketing
Här följer en lista på tänkbara nischer för affiliatemarknadsföring. Kanske hittar du något som intresserar dig lite extra och där du kan ha en edge gentemot andra?
- 3D-skrivare
- Internet of Things
- Skådespelare (karriärtips)
- Hälsa för 65+
- A cappella-sång
- Redovisning och bokföring för småföretag
- Hopprep och hemmaträning
- Akrylmålning
- Reklam och marknadsföring (gärna en nisch)
Artikeln uppdateras snart igen med fler tips. Välkommen tillbaka!