Har du också funderat på vilka tillverkare av löparskor som är störst, bäst och vackrast? Vackrast kan vi på Onlineguiden inte svara på, men låt oss ta en ordentlig titt på skomarknaden inom löpning.
Marknaden för löparskor domineras av två varumärken, där resten mer eller mindre får skramla ihop ”småsmulorna”.
De två giganterna inom löparskor
Försäljningsmässigt är Nike större än adidas och bakom de två giganterna är glappet ned till de övriga enormt. Brooks och New Balance är två sportvarumärken på frammarsch inom löpning, särskilt i USA.
Låt oss ta en närmare titt på de nio företag som dominerar marknaden för skor och kläder inom löpning.
Nike
Världens största företag inom löpning och, lite beroende på hur man räknar, störst inom allmän sport är Nike. Firmans varumärkeskännedom är förstås gigantisk och det finns nog få personer på planeten som inte känner till företagets logotyp; den mytomspunna swooshen.
Företaget grundades 1964 av Phil Knigt som ”Blue Ribbon Sport”. Affärsmodellen var att importera sportskor från Asien och utveckla dem till amerikanska löpare. 1971 bytte företaget namn till Nike, inspirerat av namnet på den grekiska segergudinnan. Och i samma veva kom swooshen till.
Phil Knight är alltså mannen bakom Nike, men knappast hade han nått några större framgångar om det inte vore för hans kompanjon Bill Bowerman. Bowerman var löptränare och den person som initierade de ”våffel-liknande” sulor som länge kännetecknade Nikes skor.
Framgångståget rullade snabbt för Nike och redan på 80-talet blev man marknadsledande. Under åren har man signat många kända idrottsprofiler, där basketstjärnan Michael Jordan kanske är den som allra mest förknippas med företaget.
Visst du att…
-
- Nike-koncernen omsatte drygt 24 miljarder dollar bara på skoförsäljning under 2018 (vilket kan jämföras med adidas som omsatte 15 miljarder på motsvarande försäljning).
- Filmen Without Limits skildrar hur tränaren Bill Bowerman ser till att den unge och lovande Steve Prefontaine blir en av de första löparna i Nike-skor.
- Företagets mest sålda varumärke är föga förvånande just ”Nike”, och bland de mindre (men ändå väldigt välkända) kan nämnas Converse och Jordan.
På senare år har Nike fokuserat allt mer på kvinnor som målgrupp, liksom på att bli mer värderingsstyrda i sin kommunikation. Kanske har du sett någon av deras uppmärksammade kampanjer? Till exempel med Serena Williams eller Colin Kaepernick.
adidas
Om du någon gång sett det tyska herr- eller damlandslaget i fotboll har du garanterat sett adidas i sitt esse. Medan Nike sedan starten varit förknippat med löpning och friidrott så har adidas kommit till träningsmarknaden mer från fotbollens håll. Även om såklart löpning och framförallt sprint var ett stort intresse för grundaren Adolf Dassler.
Det adidas vi känner till idag grundades först 1949, men det var redan på 1920-talet som allting egentligen började. Bröderna Adolf och Rudolf Dassler drog igång en gemensam skotillverkning 1924 och verksamheten växte snabbt.
Den första stora fabriken stod klar 1927 och året därefter blev man officiell leverantör till det tyska olympialaget.
1947 fick bröderna Dassler tillbaka skofabriken från den amerikanska armén, som hade beslagtagit den i samband med andra världskrigets slut. Samma år valde bröderna att gå skilda vägar. Rudi Dassler grundade sportföretaget Puma och hans bror Adolf startade adidas.
Och framgångarna lät inte vänta på sig. Åtminstone inte för Adolf.
Vid OS i Helsingfors 1952, alltså bara tre år efter det att adidas hade skapats, blev den tjeckoslovakiske löparen Emil Zátopek en perfekt reklampelare, då han tog guld på 5 000, 10 000 och (!) maraton.
Idrottssponsring har alltid varit en viktig del i adidas framgångsrecept. Varumärkesmässigt har man fokuserat mer på lagsporter än samarbeten med enskilda individer (vilket har varit ett signum för Nike).
Viste du att…
-
- I den tyska delstaten Bayern hittar vi Herzogenaurach. Här grundades adidas och än idag har man sitt huvudkontor på orten.
- Namnet ”adidas” kommer från en kombination av Adolf Dasslers smeknamn (Adi) och de tre första bokstäverna i hans efternamn. Loggan, de tre strecken, var från början till för att stabilisera sportskorna.
- Efter OS i Mexiko 1968 blev skomodellen Azteca Gold världskänd efter det att Jim Hines blivit den första att springa 100 meter under 10 sekunder. (Men den mest kända sportmodellen från adidas lär nog ändå vara fotbollsskon Copa Mundial.)
Fotboll är än idag adidas största kategori och man satsar också mycket på streetwear. Genom åren har bolaget haft många olika typer av samarbeten med artister och konstnärer, i syfte att bredda sin profil och finna nya målgrupper.
År 2005 köpte adidas varumärket Reebook för motsvarande 30 miljarder kronor. Målet var att biffa upp koncernen på den amerikanska marknaden för att ge Nike en än tuffare match om de åtråvärda marknadsandelarna.
Andra stora varumärken inom löpning
Det finns mängder av sportvarumärken som tillverkar och säljer löparskor eller kläder för löpning. Här är 7 stycken som du säkert hört talas om – och som det kan vara kul att ha koll på!
Vi tar dem i bokstavsordning.
ASICS
Kihichari Onitsuka startade 1949 ett företag som på 50-talet skulle bli känt som ”Onitsuka Tiger”. Ryktet om Kobe-firmans förträffliga skor spred sig snabbt i löparvärlden efter det att Shigeki Tanaka 1951 sprang hem det redan då prestigefyllda Boston Marathon i ett par Tiger-skor.
Framgångarna fortsatte för Onitsukas skapelse med allt från OS-guld i volleyboll till Derek Claytons världsrekordlopp i Fukuoka Marathon. Clayton blev då, 1967, den första att springa ett maraton under 2 timmar och 10 minuter.
1977 slogs Onitsuka Tiger ihop med GTO Sports Nets & Sportswear och bildade ASICS Corporation (till vardags känt som ASICS). På 80-talet utvecklade företaget GEL-teknologin, vilket banade väg för en våg av dämpade löparskor.
Visste du att…
-
- Namnet ASICS är en akronoym och står för ”Anima Sana In Corpore Sano”, vilket översatt från latin betyder ”en sund själ i en sund kropp”.
- Phil Knight lanserade varumärket Nike 1971, men redan på 60-talet importerade han skor till USA från Asien. Vilka skor han tog med sig över Stilla Havet? Onitsuka Tiger, förstås.
- 2010 köpte ASICS det svenska outdoorföretaget Haglöfs. Affären beskrevs som den största svenska sportaffären genom tiderna och prislappen var på en miljard kronor.
ASICS anses av många vara världsledande när det kommer till löparskor. Företaget lägger enorma summor varje år på sitt forskningscenter, där nya tekniska lösningar, tyger, sulor och dämpningar nogsamt testas fram.
Brooks
Ett sportföretag med lång historik är Brooks. Bolaget grundades av John Brooks Goldenberg redan 1914 och tillverkade då skor för mängder av olika idrotter. Under många år gick allt bra, men på 80-talet började det hacka i maskineriet. Företaget gick på knäna och var nära att gå i konkurs.
Brooks tog sig igenom krisen och 2001 bestämde sig ägare och ledning för att drastiska åtgärder måste till. Lösningen blev att man klippte bort mer än hälften av produkterna för att fokusera helt och hållet på löpning, något som skulle visa sig bli ett genidrag.
Sedan 2011 har Brooks etablerat sig som ett av världens mest sålda löparvarumärken.
Yeah, we make running shoes. We also make running apparel. Running accessories? Yep, we make those, too. But we’re not a footwear company. Neither are we an apparel or gear company. We are a running company.
Visste du att…
-
- Brooks huvudkontor ligger i Seattle (USA) och där har man också sina ”Lab Rats”. Företaget bjuder regelbundet in motionslöpare från staden för att mäta biomekanik eller få feedback på nya sko- eller klädmodeller.
- ”Run B’Cause” är samlingsnamnet för Brooks samhällsengagemang. I satsningen ryms allt från större donationer till projekt inom allt från miljö och hälsa till jämställdhet och inkludering.
- Brooks kallas ibland för ”The Running Company”, dels för att man är ett av få företag av den storleken som enbart satsar på just löpning, men också för att så många anställda på företag är löpare själva.
I Sverige är det fortfarande många motionärer som inte känner till Brooks, men internationellt har de verkligen satt sig på kartan. Både Runner’s World och Sports Illustrated har genom åren utsett Brooks-skor till världens bästa löparskor.
Hoka One One
Ett ungt sportvarumärke som tagit delar av löparvärlden med storm är Hoke One One. Företaget grundades 2009 av Nicolas Mermoud och Jean-Luc Diard, som hade en gemensam historia i att de båda jobbat för outdoorföretaget Salomon.
Enligt företagets egen historiebeskrivning ville Nicolas och Jean-Luc hitta ett sätt att kunna springa snabbare utför de berg de älskade att träna i. Lösningen blev en sko med en väldigt tjock och överdimensionerad sula, vilken syftade till att reducera stötarna.
”Maximalismen”, det vill säga kombinationen av lätta och maximalt dämpande skor, blev en succé och företaget köptes upp redan 2013 av Decker Brands.
Visste du att…
-
- Namnet Hoka One One kommer från en fras på Maori som betyder ungefär ”flyga högt över jorden”.
- Företaget brukar då och då marknadsföra sig med ”The Hoka Difference”, vilket syftar till den ”rullsulesteknologi” bolaget tagit fram. Skornas utformning ska helt enkelt hjälpa löparen att ”rulla fram”.
- Hoke One One menar att deras skor lämpar sig extra bra för personer som har bra kondition, men svajig löpteknik. Tester ska ha gjorts på längdskidåkare och hockeyspelare som legitimerade skornas förträfflighet.
Hoka One One har särskilt vunnit mark bland trail- och ultralöpare. Den mjuka sulan och lätta vikten hjälper idag en hel del sponsrade skyrunningproffs att springa ”behagligt” ned för världens berg.
Mizuno
Visste du att baseboll inte bara är stort i USA, utan även i Japan? Det kan man nog tacka bröderna Rihachi och Rizo Mizuno för. År 1906 grundade de Mizuno och året därefter ”importerade” man baseboll till Japan och började tillverka både kläder och skor för sporten.
Mizuno har sedan starten varit inriktade på mängder av olika idrotter. Man säljer idag kläder och skor inom allt från handboll och rugby till judo och volleyboll. Mizuno har även ett gediget sortiment inom utrustning för racketsport och golf.
Visste du att…
-
- Mizunos huvudkontor ligger i Osaka (Japan) och företaget har drygt 4 400 anställda. Asien är föga förvånande den mest prioriterade marknaden, även om man finns etablerade på alla kontinenter.
- Fram till 80-talet var Mizunos logga ett ”M”, men arbetade länge för att ta fram en ny symbol för företaget för att enklare kunna varumärkesskydda sig. Logotypet blev ”RunBird” är ursprungligen inspirerad av rymden (planeters omloppsbanor).
- 2019 var Mizuno och Amsterdam Marathon med och firade ”Rembrandts år”. Som hyllning till konstnären tog man tillsammans med Rijksmuseum fram en alldeles egen löparsko, inspirerad av målningen Nattvakten.
Inom löpning är Mizuno en uppstickare som erbjuder löparskor både till nybörjare och proffs. Spannet på skomodeller sträcker sig från spikskor avsedda för friidrott till väldämpade dojor gjorda för maratondistansen.
New Balance
Britten William J Riley bestämde sig 1906 i Boston för att starta det företag som idag är New Balance. Idén till den första produkten från New Balance sägs ha kommit från att Riley såg en höna gå omkring på tomten.
Riley studerade hönan och funderades över hur den höll balansen med sin tredelade fot. Där och då sägs även namnet ”New Balance” ha uppkommit.
Men det dröjde faktiskt ända till 60-talet innan företaget började tillverka löparskor. Och på 70-talet tog försäljningen fart, då man siktade in sig på collegeidrotten. Boston University, MIT och Tufts var några skolor som skördade stora framgångar inom banlöpning med New Balance-skor.
På senare år har New Balance breddat sig och erbjuder numera en rad olika sportkollektioner även inom bland annat fotboll och tennis.
Visste du att…
-
- New Balance tillverkar sina skor i Storbritannien och USA, vilket skiljer dem från många andra löparvarumärken (som tillverkar sina skor i Asien). Företaget har en handfull fabriker i USA och en i England.
- Företaget bjuder med jämna mellanrum in allmänheten för att komma med nya idéer om hur New Balance kommande skomodeller ska utvecklas. Och på sin hemsida har man alltid en speciell flik där vem som helst kan skicka in sina idéer.
- New Balance är stora sponsorer i idrottsvärlden och har samarbeten med bland andra Liverpool FC, F1-stallet Alfa Romeo och häcklöparen Sydney McLaughlin.
Inom löpning står New Balance ofta för hög kvalitet och i skotester brukar deras produkter få höga betyg inom framförallt stabilitet.
Saucony
År 1910 startades en skobutik i Cambridge, Massachusetts (USA), som sedermera kom att köpa varumärket Saucony. Grundaren av butiken Abraham Hyde och drygt 20 år senare gjorde företaget sin första sportspecifika sko (eller egentligen ”skridsko” om vi ska vara noggranna).
Saucony i sig har anor tillbaka från 1898 och Saucony Creek, där man fick sitt namn.
2012 hamnade Saucony i Wolverines ägo, ett företag som även styr över varumärken som Bates, Hush Puppies, Merrell och Harley-Davidson Footwear.
Visste du att…
-
- Saucony var länge officiell leverantör till NASA och den allra första rymdpromenaden skedde i ett par Saucony-skor (även om det inte var några vanliga Svensson-skor direkt).
- Tidigare hade Sauconys skoboxar frasen ”Sock a knee” tryckt på kartongen. Orden var ett sätt att visa företagsnamnets korrekta uttal.
- Loggan för Saucony representerar floden Saucony Creek, med stenblocken i vattenströmmen.
Många löpare känner nog till Saucony som varumärke och flera av deras skomodell tillhör några av de mest sålda. Målgruppen beskrivs ofta som löpare som vill ta nästa steg i sin löparkarriär; antingen mot längre distanser eller snabbare tider (eller både och!).
Under Armour
Ett företag som varit på stark frammarsch är Under Armour. Företaget grundades så sent som 1996 och får därmed anses vara något av en ”nykomling” i branschen.
Grundaren Kevin Plank är en före detta amerikansk fotbollsspelare och det var också han som på egen hand gjorde den första lag-försäljningen (på klart fina 17 000 dollar). Hans egna erfarenheter som idrottare är än idag det som bygger företagets produktlinjer och DNA.
Visste du att…
-
- Under Armour kommunicerar på brittisk engelska istället för amerikansk engelska. Skälet sägs vara att säljnumret för ”Under Armor” var upptaget, så att Kevin Plank inte kunde registrera namnet, utan det blev då ”Under Armour” istället.
- Sponsring och produktplacering i filmer har varit en viktig del i strategin för att marknadsföra Under Armour. Sportkläderna har bland annat synts en hel del i Any Given Sunday och The Replacements.
- 2016 ingick Under Armour och IBM ett stort samarbete kopplat till sportdata. Tillsammans har man utvecklat applikationer inom bland annat sömn, träning, vardagsaktivitet och nutrition under konceptet ”Connected Fitness”.
Inom löpning erbjuder Under Armour både träningskläder och löparskor. Profilen är sportig och det märks att företaget är skapat av idrottare. Utbudet vänder sig till både dam och herr.
Lista: Mest sålda löparskor i specialistbutiker
Enligt statistik från NPD Group var Brooks det mest sålda löparvarumärket mellan maj 2018 och april 2019. Sammanställningen är baserad på försäljning i amerikanska specialistbutiker för löpning (till exempel Löplabbet och Runner’s Store som svenska motsvarigheter).
– Brooks har verkligen satt standarden för kundservice, vilket vi sett är en faktor av ökande betydelse bland kunderna. Det, tillsammans med nya och innovativa produkter, är en vinnande kombination, menar Matt Powell, sportindustrianalytiker på NPD.
Det löparvarumärke med näst mest specialistförsäljning under perioden var New Balance. Det Boston-baserade företaget gjorde en stor satsning 2015 då man ingick ett 10 år långt sponsorskap med New York Road Runners, som arrangerar New York City Marathon.
På tredje plats i NDP:s sammanställning var under perioden Saucony, vilket innebar att de klättrade förbi Asics, som nu återfanns på fjärde plats.
De mest sålda varumärkena löparskor i specialistbutiker*
-
- Brooks
- New Balance
- Saucony
- ASICS
- Hoka One One
- Nike
- Mizuno
- On
- adidas
- Altra
*Sammanställningen är gjord av NDP Group och avser försäljning i amerikanska specialistbutiker för löpning under perioden maj 2018 till april 2019 (svenska motsvarigheter skulle vara till exempel Löplabbet och Runner’s Store).
Att sportgiganterna Nike och adidas ”bara” placerar sig på sjätte respektive nionde plats beror sannolikt på att de riktar sig till mer allmänna målgrupper och fokuserar på bredare försäljningskanaler.
Men även om de två jättarna verkar ha i det närmaste ointaglig marknadsdominans kan det vara värt att notera flera av de ”mindre” aktörerna. Många av dem visar tveklöst framfötterna.
Lästips från Stavguiden: