Löparskor – Stor guide till rĂ€tt skor för löpning

Löparskor
Vilka löparskor ska man vÀlja?

Har du ocksÄ funderat pÄ vilka tillverkare av löparskor som Àr störst, bÀst och vackrast? Vackrast kan vi pÄ Onlineguiden inte svara pÄ, men lÄt oss ta en ordentlig titt pÄ skomarknaden inom löpning.

Marknaden för löparskor domineras av tvĂ„ varumĂ€rken, dĂ€r resten mer eller mindre fĂ„r skramla ihop ”smĂ„smulorna”.

De tvÄ giganterna inom löparskor

FörsÀljningsmÀssigt Àr Nike större Àn adidas och bakom de tvÄ giganterna Àr glappet ned till de övriga enormt. Brooks och New Balance Àr tvÄ sportvarumÀrken pÄ frammarsch inom löpning, sÀrskilt i USA.

LÄt oss ta en nÀrmare titt pÄ de nio företag som dominerar marknaden för skor och klÀder inom löpning.

Nike

VÀrldens största företag inom löpning och, lite beroende pÄ hur man rÀknar, störst inom allmÀn sport Àr Nike. Firmans varumÀrkeskÀnnedom Àr förstÄs gigantisk och det finns nog fÄ personer pÄ planeten som inte kÀnner till företagets logotyp; den mytomspunna swooshen.

Företaget grundades 1964 av Phil Knigt som ”Blue Ribbon Sport”. AffĂ€rsmodellen var att importera sportskor frĂ„n Asien och utveckla dem till amerikanska löpare. 1971 bytte företaget namn till Nike, inspirerat av namnet pĂ„ den grekiska segergudinnan. Och i samma veva kom swooshen till.

Phil Knight Ă€r alltsĂ„ mannen bakom Nike, men knappast hade han nĂ„tt nĂ„gra större framgĂ„ngar om det inte vore för hans kompanjon Bill Bowerman. Bowerman var löptrĂ€nare och den person som initierade de ”vĂ„ffel-liknande” sulor som lĂ€nge kĂ€nnetecknade Nikes skor.

FramgÄngstÄget rullade snabbt för Nike och redan pÄ 80-talet blev man marknadsledande. Under Ären har man signat mÄnga kÀnda idrottsprofiler, dÀr basketstjÀrnan Michael Jordan kanske Àr den som allra mest förknippas med företaget.

Visst du att


    • Nike-koncernen omsatte drygt 24 miljarder dollar bara pĂ„ skoförsĂ€ljning under 2018 (vilket kan jĂ€mföras med adidas som omsatte 15 miljarder pĂ„ motsvarande försĂ€ljning).
    • Filmen Without Limits skildrar hur trĂ€naren Bill Bowerman ser till att den unge och lovande Steve Prefontaine blir en av de första löparna i Nike-skor.
    • Företagets mest sĂ„lda varumĂ€rke Ă€r föga förvĂ„nande just ”Nike”, och bland de mindre (men Ă€ndĂ„ vĂ€ldigt vĂ€lkĂ€nda) kan nĂ€mnas Converse och Jordan.

PÄ senare Är har Nike fokuserat allt mer pÄ kvinnor som mÄlgrupp, liksom pÄ att bli mer vÀrderingsstyrda i sin kommunikation. Kanske har du sett nÄgon av deras uppmÀrksammade kampanjer? Till exempel med Serena Williams eller Colin Kaepernick.

adidas

Om du nĂ„gon gĂ„ng sett det tyska herr- eller damlandslaget i fotboll har du garanterat sett adidas i sitt esse. Medan Nike sedan starten varit förknippat med löpning och friidrott sĂ„ har adidas kommit till trĂ€ningsmarknaden mer frĂ„n fotbollens hĂ„ll. Även om sĂ„klart löpning och framförallt sprint var ett stort intresse för grundaren Adolf Dassler.

Det adidas vi kÀnner till idag grundades först 1949, men det var redan pÄ 1920-talet som allting egentligen började. Bröderna Adolf och Rudolf Dassler drog igÄng en gemensam skotillverkning 1924 och verksamheten vÀxte snabbt.

Den första stora fabriken stod klar 1927 och Äret dÀrefter blev man officiell leverantör till det tyska olympialaget.

1947 fick bröderna Dassler tillbaka skofabriken frÄn den amerikanska armén, som hade beslagtagit den i samband med andra vÀrldskrigets slut. Samma Är valde bröderna att gÄ skilda vÀgar. Rudi Dassler grundade sportföretaget Puma och hans bror Adolf startade adidas.

Och framgĂ„ngarna lĂ€t inte vĂ€nta pĂ„ sig. Åtminstone inte för Adolf.

Vid OS i Helsingfors 1952, alltsÄ bara tre Är efter det att adidas hade skapats, blev den tjeckoslovakiske löparen Emil Zåtopek en perfekt reklampelare, dÄ han tog guld pÄ 5 000, 10 000 och (!) maraton.

Idrottssponsring har alltid varit en viktig del i adidas framgÄngsrecept. VarumÀrkesmÀssigt har man fokuserat mer pÄ lagsporter Àn samarbeten med enskilda individer (vilket har varit ett signum för Nike).

Viste du att


    • I den tyska delstaten Bayern hittar vi Herzogenaurach. HĂ€r grundades adidas och Ă€n idag har man sitt huvudkontor pĂ„ orten.
    • Namnet ”adidas” kommer frĂ„n en kombination av Adolf Dasslers smeknamn (Adi) och de tre första bokstĂ€verna i hans efternamn. Loggan, de tre strecken, var frĂ„n början till för att stabilisera sportskorna.
    • Efter OS i Mexiko 1968 blev skomodellen Azteca Gold vĂ€rldskĂ€nd efter det att Jim Hines blivit den första att springa 100 meter under 10 sekunder. (Men den mest kĂ€nda sportmodellen frĂ„n adidas lĂ€r nog Ă€ndĂ„ vara fotbollsskon Copa Mundial.)

Fotboll Àr Àn idag adidas största kategori och man satsar ocksÄ mycket pÄ streetwear. Genom Ären har bolaget haft mÄnga olika typer av samarbeten med artister och konstnÀrer, i syfte att bredda sin profil och finna nya mÄlgrupper.

År 2005 köpte adidas varumĂ€rket Reebook för motsvarande 30 miljarder kronor. MĂ„let var att biffa upp koncernen pĂ„ den amerikanska marknaden för att ge Nike en Ă€n tuffare match om de Ă„trĂ„vĂ€rda marknadsandelarna.

Boost-serien Àr en av adidas mest populÀra skomodeller.

Andra stora varumÀrken inom löpning

Det finns mĂ€ngder av sportvarumĂ€rken som tillverkar och sĂ€ljer löparskor eller klĂ€der för löpning. HĂ€r Ă€r 7 stycken som du sĂ€kert hört talas om – och som det kan vara kul att ha koll pĂ„!

Vi tar dem i bokstavsordning.

ASICS

Kihichari Onitsuka startade 1949 ett företag som pĂ„ 50-talet skulle bli kĂ€nt som ”Onitsuka Tiger”. Ryktet om Kobe-firmans förtrĂ€ffliga skor spred sig snabbt i löparvĂ€rlden efter det att Shigeki Tanaka 1951 sprang hem det redan dĂ„ prestigefyllda Boston Marathon i ett par Tiger-skor.

FramgÄngarna fortsatte för Onitsukas skapelse med allt frÄn OS-guld i volleyboll till Derek Claytons vÀrldsrekordlopp i Fukuoka Marathon. Clayton blev dÄ, 1967, den första att springa ett maraton under 2 timmar och 10 minuter.

1977 slogs Onitsuka Tiger ihop med GTO Sports Nets & Sportswear och bildade ASICS Corporation (till vardags kÀnt som ASICS). PÄ 80-talet utvecklade företaget GEL-teknologin, vilket banade vÀg för en vÄg av dÀmpade löparskor.

Visste du att


    • Namnet ASICS Ă€r en akronoym och stĂ„r för ”Anima Sana In Corpore Sano”, vilket översatt frĂ„n latin betyder ”en sund sjĂ€l i en sund kropp”.
    • Phil Knight lanserade varumĂ€rket Nike 1971, men redan pĂ„ 60-talet importerade han skor till USA frĂ„n Asien. Vilka skor han tog med sig över Stilla Havet? Onitsuka Tiger, förstĂ„s.
    • 2010 köpte ASICS det svenska outdoorföretaget Haglöfs. AffĂ€ren beskrevs som den största svenska sportaffĂ€ren genom tiderna och prislappen var pĂ„ en miljard kronor.

ASICS anses av mÄnga vara vÀrldsledande nÀr det kommer till löparskor. Företaget lÀgger enorma summor varje Är pÄ sitt forskningscenter, dÀr nya tekniska lösningar, tyger, sulor och dÀmpningar nogsamt testas fram.

ASICS Àr kÀnda för sina löparskor med mycket dÀmpning.

Brooks

Ett sportföretag med lÄng historik Àr Brooks. Bolaget grundades av John Brooks Goldenberg redan 1914 och tillverkade dÄ skor för mÀngder av olika idrotter. Under mÄnga Är gick allt bra, men pÄ 80-talet började det hacka i maskineriet. Företaget gick pÄ knÀna och var nÀra att gÄ i konkurs.

Brooks tog sig igenom krisen och 2001 bestÀmde sig Àgare och ledning för att drastiska ÄtgÀrder mÄste till. Lösningen blev att man klippte bort mer Àn hÀlften av produkterna för att fokusera helt och hÄllet pÄ löpning, nÄgot som skulle visa sig bli ett genidrag.

Sedan 2011 har Brooks etablerat sig som ett av vÀrldens mest sÄlda löparvarumÀrken.

Yeah, we make running shoes. We also make running apparel. Running accessories? Yep, we make those, too. But we’re not a footwear company. Neither are we an apparel or gear company. We are a running company.

Visste du att


    • Brooks huvudkontor ligger i Seattle (USA) och dĂ€r har man ocksĂ„ sina ”Lab Rats”. Företaget bjuder regelbundet in motionslöpare frĂ„n staden för att mĂ€ta biomekanik eller fĂ„ feedback pĂ„ nya sko- eller klĂ€dmodeller.
    • ”Run B’Cause” Ă€r samlingsnamnet för Brooks samhĂ€llsengagemang. I satsningen ryms allt frĂ„n större donationer till projekt inom allt frĂ„n miljö och hĂ€lsa till jĂ€mstĂ€lldhet och inkludering.
    • Brooks kallas ibland för ”The Running Company”, dels för att man Ă€r ett av fĂ„ företag av den storleken som enbart satsar pĂ„ just löpning, men ocksĂ„ för att sĂ„ mĂ„nga anstĂ€llda pĂ„ företag Ă€r löpare sjĂ€lva.

I Sverige Ă€r det fortfarande mĂ„nga motionĂ€rer som inte kĂ€nner till Brooks, men internationellt har de verkligen satt sig pĂ„ kartan. BĂ„de Runner’s World och Sports Illustrated har genom Ă„ren utsett Brooks-skor till vĂ€rldens bĂ€sta löparskor.

Hoka One One

Ett ungt sportvarumÀrke som tagit delar av löparvÀrlden med storm Àr Hoke One One. Företaget grundades 2009 av Nicolas Mermoud och Jean-Luc Diard, som hade en gemensam historia i att de bÄda jobbat för outdoorföretaget Salomon.

Enligt företagets egen historiebeskrivning ville Nicolas och Jean-Luc hitta ett sÀtt att kunna springa snabbare utför de berg de Àlskade att trÀna i. Lösningen blev en sko med en vÀldigt tjock och överdimensionerad sula, vilken syftade till att reducera stötarna.

”Maximalismen”, det vill sĂ€ga kombinationen av lĂ€tta och maximalt dĂ€mpande skor, blev en succĂ© och företaget köptes upp redan 2013 av Decker Brands.

Visste du att


    • Namnet Hoka One One kommer frĂ„n en fras pĂ„ Maori som betyder ungefĂ€r ”flyga högt över jorden”.
    • Företaget brukar dĂ„ och dĂ„ marknadsföra sig med ”The Hoka Difference”, vilket syftar till den ”rullsulesteknologi” bolaget tagit fram. Skornas utformning ska helt enkelt hjĂ€lpa löparen att ”rulla fram”.
    • Hoke One One menar att deras skor lĂ€mpar sig extra bra för personer som har bra kondition, men svajig löpteknik. Tester ska ha gjorts pĂ„ lĂ€ngdskidĂ„kare och hockeyspelare som legitimerade skornas förtrĂ€fflighet.

Hoka One One har sĂ€rskilt vunnit mark bland trail- och ultralöpare. Den mjuka sulan och lĂ€tta vikten hjĂ€lper idag en hel del sponsrade skyrunningproffs att springa ”behagligt” ned för vĂ€rldens berg.

Mizuno

Visste du att baseboll inte bara Ă€r stort i USA, utan Ă€ven i Japan? Det kan man nog tacka bröderna Rihachi och Rizo Mizuno för. År 1906 grundade de Mizuno och Ă„ret dĂ€refter ”importerade” man baseboll till Japan och började tillverka bĂ„de klĂ€der och skor för sporten.

Mizuno har sedan starten varit inriktade pÄ mÀngder av olika idrotter. Man sÀljer idag klÀder och skor inom allt frÄn handboll och rugby till judo och volleyboll. Mizuno har Àven ett gediget sortiment inom utrustning för racketsport och golf.

Visste du att


    • Mizunos huvudkontor ligger i Osaka (Japan) och företaget har drygt 4 400 anstĂ€llda. Asien Ă€r föga förvĂ„nande den mest prioriterade marknaden, Ă€ven om man finns etablerade pĂ„ alla kontinenter.
    • Fram till 80-talet var Mizunos logga ett ”M”, men arbetade lĂ€nge för att ta fram en ny symbol för företaget för att enklare kunna varumĂ€rkesskydda sig. Logotypet blev ”RunBird” Ă€r ursprungligen inspirerad av rymden (planeters omloppsbanor).
    • 2019 var Mizuno och Amsterdam Marathon med och firade ”Rembrandts Ă„r”. Som hyllning till konstnĂ€ren tog man tillsammans med Rijksmuseum fram en alldeles egen löparsko, inspirerad av mĂ„lningen Nattvakten.

Inom löpning Àr Mizuno en uppstickare som erbjuder löparskor bÄde till nybörjare och proffs. Spannet pÄ skomodeller strÀcker sig frÄn spikskor avsedda för friidrott till vÀldÀmpade dojor gjorda för maratondistansen.

New Balance

Britten William J Riley bestÀmde sig 1906 i Boston för att starta det företag som idag Àr New Balance. Idén till den första produkten frÄn New Balance sÀgs ha kommit frÄn att Riley sÄg en höna gÄ omkring pÄ tomten.

Riley studerade hönan och funderades över hur den höll balansen med sin tredelade fot. DĂ€r och dĂ„ sĂ€gs Ă€ven namnet ”New Balance” ha uppkommit.

Men det dröjde faktiskt Ànda till 60-talet innan företaget började tillverka löparskor. Och pÄ 70-talet tog försÀljningen fart, dÄ man siktade in sig pÄ collegeidrotten. Boston University, MIT och Tufts var nÄgra skolor som skördade stora framgÄngar inom banlöpning med New Balance-skor.

PÄ senare Är har New Balance breddat sig och erbjuder numera en rad olika sportkollektioner Àven inom bland annat fotboll och tennis.

Visste du att


    • New Balance tillverkar sina skor i Storbritannien och USA, vilket skiljer dem frĂ„n mĂ„nga andra löparvarumĂ€rken (som tillverkar sina skor i Asien). Företaget har en handfull fabriker i USA och en i England.
    • Företaget bjuder med jĂ€mna mellanrum in allmĂ€nheten för att komma med nya idĂ©er om hur New Balance kommande skomodeller ska utvecklas. Och pĂ„ sin hemsida har man alltid en speciell flik dĂ€r vem som helst kan skicka in sina idĂ©er.
    • New Balance Ă€r stora sponsorer i idrottsvĂ€rlden och har samarbeten med bland andra Liverpool FC, F1-stallet Alfa Romeo och hĂ€cklöparen Sydney McLaughlin.

Inom löpning stÄr New Balance ofta för hög kvalitet och i skotester brukar deras produkter fÄ höga betyg inom framförallt stabilitet.

Saucony

År 1910 startades en skobutik i Cambridge, Massachusetts (USA), som sedermera kom att köpa varumĂ€rket Saucony. Grundaren av butiken Abraham Hyde och drygt 20 Ă„r senare gjorde företaget sin första sportspecifika sko (eller egentligen ”skridsko” om vi ska vara noggranna).

Saucony i sig har anor tillbaka frÄn 1898 och Saucony Creek, dÀr man fick sitt namn.

2012 hamnade Saucony i Wolverines Àgo, ett företag som Àven styr över varumÀrken som Bates, Hush Puppies, Merrell och Harley-Davidson Footwear.

Visste du att


    • Saucony var lĂ€nge officiell leverantör till NASA och den allra första rymdpromenaden skedde i ett par Saucony-skor (Ă€ven om det inte var nĂ„gra vanliga Svensson-skor direkt).
    • Tidigare hade Sauconys skoboxar frasen ”Sock a knee” tryckt pĂ„ kartongen. Orden var ett sĂ€tt att visa företagsnamnets korrekta uttal.
    • Loggan för Saucony representerar floden Saucony Creek, med stenblocken i vattenströmmen.

MÄnga löpare kÀnner nog till Saucony som varumÀrke och flera av deras skomodell tillhör nÄgra av de mest sÄlda. MÄlgruppen beskrivs ofta som löpare som vill ta nÀsta steg i sin löparkarriÀr; antingen mot lÀngre distanser eller snabbare tider (eller bÄde och!).

Under Armour

Ett företag som varit pĂ„ stark frammarsch Ă€r Under Armour. Företaget grundades sĂ„ sent som 1996 och fĂ„r dĂ€rmed anses vara nĂ„got av en ”nykomling” i branschen.

Grundaren Kevin Plank Àr en före detta amerikansk fotbollsspelare och det var ocksÄ han som pÄ egen hand gjorde den första lag-försÀljningen (pÄ klart fina 17 000 dollar). Hans egna erfarenheter som idrottare Àr Àn idag det som bygger företagets produktlinjer och DNA.

Visste du att


    • Under Armour kommunicerar pĂ„ brittisk engelska istĂ€llet för amerikansk engelska. SkĂ€let sĂ€gs vara att sĂ€ljnumret för ”Under Armor” var upptaget, sĂ„ att Kevin Plank inte kunde registrera namnet, utan det blev dĂ„ ”Under Armour” istĂ€llet.
    • Sponsring och produktplacering i filmer har varit en viktig del i strategin för att marknadsföra Under Armour. SportklĂ€derna har bland annat synts en hel del i Any Given Sunday och The Replacements.
    • 2016 ingick Under Armour och IBM ett stort samarbete kopplat till sportdata. Tillsammans har man utvecklat applikationer inom bland annat sömn, trĂ€ning, vardagsaktivitet och nutrition under konceptet ”Connected Fitness”.

Inom löpning erbjuder Under Armour bÄde trÀningsklÀder och löparskor. Profilen Àr sportig och det mÀrks att företaget Àr skapat av idrottare. Utbudet vÀnder sig till bÄde dam och herr.

Under Armour har ett brett utbud av skor och klÀder för löpare.

Lista: Mest sÄlda löparskor i specialistbutiker

Enligt statistik frĂ„n NPD Group var Brooks det mest sĂ„lda löparvarumĂ€rket mellan maj 2018 och april 2019. SammanstĂ€llningen Ă€r baserad pĂ„ försĂ€ljning i amerikanska specialistbutiker för löpning (till exempel Löplabbet och Runner’s Store som svenska motsvarigheter).

– Brooks har verkligen satt standarden för kundservice, vilket vi sett Ă€r en faktor av ökande betydelse bland kunderna. Det, tillsammans med nya och innovativa produkter, Ă€r en vinnande kombination, menar Matt Powell, sportindustrianalytiker pĂ„ NPD.

Det löparvarumÀrke med nÀst mest specialistförsÀljning under perioden var New Balance. Det Boston-baserade företaget gjorde en stor satsning 2015 dÄ man ingick ett 10 Är lÄngt sponsorskap med New York Road Runners, som arrangerar New York City Marathon.

PÄ tredje plats i NDP:s sammanstÀllning var under perioden Saucony, vilket innebar att de klÀttrade förbi Asics, som nu Äterfanns pÄ fjÀrde plats.

 De mest sÄlda varumÀrkena löparskor i specialistbutiker*

    1. Brooks
    2. New Balance
    3. Saucony
    4. ASICS
    5. Hoka One One
    6. Nike
    7. Mizuno
    8. On
    9. adidas
    10. Altra

*SammanstĂ€llningen Ă€r gjord av NDP Group och avser försĂ€ljning i amerikanska specialistbutiker för löpning under perioden maj 2018 till april 2019 (svenska motsvarigheter skulle vara till exempel Löplabbet och Runner’s Store).

Att sportgiganterna Nike och adidas ”bara” placerar sig pĂ„ sjĂ€tte respektive nionde plats beror sannolikt pĂ„ att de riktar sig till mer allmĂ€nna mĂ„lgrupper och fokuserar pĂ„ bredare försĂ€ljningskanaler.

Men Ă€ven om de tvĂ„ jĂ€ttarna verkar ha i det nĂ€rmaste ointaglig marknadsdominans kan det vara vĂ€rt att notera flera av de ”mindre” aktörerna. MĂ„nga av dem visar tveklöst framfötterna.

LÀstips frÄn Stavguiden: